Tips voor feedback geven

Van zowel positieve als negatieve feedback leert iemand. Maar we geven het vaak niet. Wij zien dat medewerkers het lastig vinden om onderling feedback te geven. Hierom geven wij een aantal tips!

Feedback geven is lastig

Herken je dit? Een directe collega maakt een te uitgebreid rapport, laat het whiteboard vies achter of maakt geen aantekeningen. Dit irriteert je, want dit was niet volgens de afspraak. Maar je laat het gaan en gaat door met je werk. Alleen, blijft het gevoel van irritatie aan je knagen. Waardoor jij je aan steeds meer gaat irriteren en het gaat escaleren. Dit had voorkomen kunnen worden door meteen feedback te geven. Maar feedback geven is nu eenmaal lastig. Tijd om hiermee aan de slag te gaan.

Spreek vanuit jezelf

Betrek geen collega’s of groep erbij, maar houdt het bij jezelf en verwijt niet. Vertel waarom jij het vervelend vindt. En niet: niet alleen ik vind dit, maar de andere eigenlijk ook. Andere erbij betrekken heeft vrij weinig zin. Daarnaast wordt de persoonlijk alleen maar ongemakkelijk in de groep.

Zoek een geschikt moment

Doet een collega iets tijdens een bespreking wat jij erg vervelend vond? Neem dan die collega even apart na de bespreking. Niets is zo vervelend dan ergens op gewezen worden waar andere bij zijn. Dit is gewoon niet het moment. Bedenk altijd of nu wel het moment is, of dat je een collega even apart neemt.

Geef voorbeelden en maak het opbouwend

“Je bent terughoudend, zeg eens wat meer”. Deze vorm van feedback, daar kan iemand niet echt iets mee. Geef dus een voorbeeld waarbij deze persoon meer had kunnen zeggen (of überhaupt iets had kunnen zeggen). Was dit tijdens een vergadering of een presentatie? En geef naast het voorbeeld een idee wat die persoon had kunnen doen. Een handopsteken, werken in kleinere groepen of misschien zelfs de vergadering leiden? Ga het gesprek aan.

Focus niet alleen op negatieve feedback

Is het is negatiefs? Benoem ook een aantal positieve punten die wel goed gaan. Geef je bijvoorbeeld feedback over een stuk tekst of ander werk wat iemand levert? Geef dan aan wat er wel en niet goed is of gaat.

Gebruik de 360 graden methode

Ga na of je tijdens HR-gesprekken de 360 graden methode kan gebruiken. Met deze methode breng je (verborgen) talenten, verbeterpunten en algeheel functioneren van het personeel in beeld. Benieuwd naar de methode? Lees dan eens onze andere blog.

Advies nodig?

Onze specialisten helpen je graag op het gebied van HR. Bel ons gerust voor een kennismaking. Dan gaan we samen kijken naar jouw situatie.