Met enige regelmaat komen wij werkgevers tegen die zich niet bewust zijn van de risico’s die zij lopen door onbewuste gebondenheid aan een verplichte cao. Ook de juridische consequenties die een cao met zich mee kan brengen zijn vaak onbekend. Niet zo verwonderlijk, want het cao-recht is behoorlijk ingewikkeld. In deze blog wil ik dan ook proberen om u in begrijpelijke taal van de belangrijkste zaken op de hoogte te brengen.

Het lijkt toch eigenlijk heel simpel en logisch, als je er zelf even niet uitkomt dan vraag je om hulp. En met de positieve gedachte dat mensen elkaar van nature graag willen helpen, zou dit dan toch ook heel makkelijk moeten zijn. Dat laatste herken je zeker wel, want jij staat altijd klaar om iemand te helpen, maar zelf om hulp vragen vind je toch best lastig of doe je helemaal niet. Best tegenstrijdig. Om hulp vragen is zeker geen teken van zwakte, zoals zoveel mensen denken, maar het is juist een teken van kracht. Waarom kan om hulp vragen dan toch zo ontzettend moeilijk zijn?

Het ter beschikking stellen van personeel (detacheren of uitzenden) is onderworpen aan de omzetbelasting: beter bekend als de btw. Zorgmedewerkers van zorgaanbieders die zich niet in de frontlinie bevinden in de strijd tegen COVID-19, worden door hun werkgevers aangeboden aan zorgaanbieders die zich wel in de frontlinie bevinden. Helaas moet er dan 21% btw worden gerekend over een eventuele kostenvergoeding, terwijl de inlenende zorgorganisatie deze btw niet kan terugvragen van de Belastingdienst. Mijn oproep aan de minister: schrap de btw op de collegiale uitleen van zorgpersoneel vandaag nog! We willen zorgpersoneel zien op de plekken waar ze het hardste nodig zijn. Administratieve en fiscale belemmeringen zijn daarbij volstrekt onwenselijk.

In deze veelbewogen wereld telt op dit moment slechts nog één onderwerp: het corona-virus. De overheid komt steeds weer met nieuwe en strengere maatregelen om het aantal besmettingen in Nederland in te dammen. Niemand weet hoe lang de situatie nog gaat duren en hoe het daarna verder zal gaan. Werkgevers zitten met veel vragen en komen voor moeilijke keuzes te staan. Hoe doorstaan werkgevers en werknemers samen de corona-crisis?

Uit onderzoek is gebleken dat complimenten en positieve aandacht meer motiveren dan cadeaus, een promotie of contant geld. Complimenten activeren het beloningscentrum van ons brein. De hoeveelheid dopamine neemt toe en dat geeft een goed gevoel. Zo krijgen complimenteuze bazen blijere en daardoor meer gemotiveerde en beter presterende werknemers.